Naturmødet er for 11. gang skudt i gang i Hirtshals, hvor tusindvis af gæster ventes til flere hundrede arrangementer om natur, klima og miljø.
Torsdag eftermiddag blev årets Naturmøde officielt åbnet i Hirtshals. Arrangementet, som siden 2016 har været afholdt i den nordjyske havneby, samler igen i år både organisationer, eksperter og naturinteresserede fra hele landet.
Ifølge arrangørerne forventes op mod 40.000 besøgende at deltage i løbet af de tre dage, hvor der er planlagt omkring 660 oplæg, debatter og aktiviteter frem til lørdag.
Under åbningen blev biolog Anders Kofoed kåret som årets naturformidler. Han modtog anerkendelsen for sit arbejde med at formidle natur og dyreliv til et bredt publikum.
Selvom Naturmødet traditionelt tiltrækker mange politikere, er den politiske deltagelse mere begrænset i år. Regeringsforhandlinger betyder, at flere folketingspolitikere ikke deltager i arrangementet som vanligt.
Naturmødet har gennem årene udviklet sig til et af Danmarks største arrangementer med fokus på natur og miljø, og Hirtshals danner endnu en gang rammen om debatter og samtaler om fremtidens naturpolitik.
Faktaboks
- Naturmødet afholdes i Hirtshals
- Arrangementet blev første gang afholdt i 2016
- Årets Naturmøde begyndte torsdag klokken 14
- Naturmødet varer til og med lørdag
- Arrangørerne forventer op mod 40.000 besøgende
- Der er planlagt cirka 660 oplæg og aktiviteter
- Biolog Anders Kofoed er kåret som årets naturformidler
- Regeringsforhandlinger har reduceret antallet af deltagende politikere
Deklaration:
Kilde: TV2 Nord
